Víno má svoju históriu aj na filmovom plátne už od počiatkov filmového priemyslu. Hollywood, ale aj európske filmové spoločnosti vytvorili nespočetné množstvo filmových diel, kde je víno „hlavnou postavou“, má očarujúcu „ vedľajšiu rolu“, alebo je iba „rekvizitou“ na plátne. Iste poznáte niektoré už dnes kultové filmy o víne. Priblížim vám dnes aspoň tie moje najobľúbenejšie...
Môj obľúbený film Sideways (Bokovka, 2004, réžia: Alexander Payne), ktorý v roku 2005 získal Oskara za najlepší adaptovaný scenár, je o dvoch mužoch v strednom veku, ktorí sa vydávajú na týždenný výlet – pánsku jazdu po kalifornskej vinárskej krajine Napa Valley, tesne pred svadbou jedného z nich. Film podporil kariéru Thomasa Hadena Churcha, Virginie Madsen či Sandry Oh, ale najviac vynikol úžasný Paul Giamatti ako Miles Raymond, ktorý miluje víno. Jeho vtipné „hlášky“ sa stali folklórom vo vinárskom priemysle. Pamätnou scénou je, keď hlavný hrdina Miles vyhlasuje svoje pohŕdanie Merlotom: „Nie, ak si niekto objedná Merlot, idem preč. Nepijem žiadny zasraný Merlot!" Na základe tejto slávnej vety sa dokonca znížil trh a záujem práve o Merlot.
Na druhej strane je hlavný hrdina posadnutý vínom Pinot Noir. Produkcia Pinotu v Kalifornii sa od uvedenia Sideways zvýšila zhruba o 170 percent. Pinot noir sa stal základom kalifornského vinárskeho priemyslu a vinári pripisujú filmu zásluhu za to, že tejto odrode priniesol zaslúženú pozornosť. Nazvali to „The Sideways Effect“. Paul Giamati alias Miles vo filme takto vyznáva lásku Pinotu: „Ťažko sa pestuje, má tenkú šupku, je náladový, nie je otužilý ako Cabernet, ktorý môže rásť všade. Pinot potrebuje špecifickú starostlivosť a môže rásť iba v špecifických kútoch zeme. A iba tí najtrpezlivejší a najstarostlivejší pestovatelia ho zvládnu. Iba niekto, kto venuje čas tomu, aby porozumel potenciálu Pinotu, ho môže doviesť až k jeho najvyššiemu naplneniu. A potom jeho chute sú tie najpôsobivejšie a najúžasnejšie, vzrušujúce a jemné ako z nejakej dávnej histórie...“
A krásne slová o víne, ktoré Vám utkvejú v pamäti, hovorí aj Maya (Virginia Madsen): „Čím viac som ochutnávala víno, tým viac som o ňom premýšľala. O živote vína, že je to žijúca vec. Rada si predstavujem, čo sa dialo v tom roku, keď hrozno zrelo, ako svietilo slnko, či pršalo. Myslím na ľudí, ktorí sa oňho starali, trhali hrozno a keď je to staré víno, koľko z nich už nie je nažive. Páči sa mi, ako sa víno stále vyvíja. Keď otvorím fľašu dnes, bude chutiť inak, ako keď ju otvorím inokedy. Pretože fľaša vína je v skutočnosti živá a neustále sa vyvíja a získava charakter, kým nedospeje. A potom začne jej ťažký a nevyhnutný rozklad. Ale čertovsky dobre chutí... “
Ďalším zaujímavým filmom, ktorý by som rada spomenula, je Good Year (Dobrý ročník, 2006, réžia: Ridley Scott). Tento príjemný a náladový film poskytuje nádherný pohľad na Provensálsko a vyzdvihuje krásu Francúzska. Russell Crowe hrá postavu Maxa Skinnera, workoholického britského investičného bankára, ktorý nepozná význam dovolenky. Po smrti svojho strýka Max zdedí francúzske vinárstvo, miesto, kde strávil svoje detstvo. Finančne zdatný dospelý v tom vidí príležitosť, ako si zarobiť peniaze. Romantické a úchvatné prostredie mu pripomína šťastné detstvo a spolu so „žiarivými slnečnými lúčmi“ vykresľuje Provensálsko ako magické miesto, ktoré mu po rokoch zmení život.
Ridley Scott nielenže vlastní vinicu v nádhernom regióne Luberon v Provensálsku, kde sa odohráva tento film, ale bol aj dobrým priateľom Petra Maylea (zomrel v r. 2018). Práve on žil dlhé roky v Provensálsku a napísal román, podľa ktorého je film natočený. Pre režiséra bolo toto natáčanie jedným z najpríjemnejších zážitkov, ako to uviedol v niekoľkých rozhovoroch.
Samotná krajina, víno, filmová hudba, herci... dokázali okúzliť divákov a opäť vyvolať „ vedľajší efekt“ filmu – nárast záujmu o túto oblasť vo Francúzsku či „garážové“ vína. Mnohé výroky strýka Henryho (Albert Finney) sa vryli do pamäti ako filozofické úvahy o víne. Spomeniem aspoň jeden z mnohých: "Vznešený nektár nie je jednoducho schopný klamať. Či je dobre nazbieraný alebo príliš neskoro, na tom nezáleží. Víno vám pri každom dúšku zašepká v ústach nehanebne poctivo."
Mojím obľúbeným filmom je bezpochyby aj Bottle shock (Víno roka, 2008, réžia: Randall Miller). Film je pomerne verný skutočnému príbehu a jeho prostredníctvom môžete zažiť časť histórie vinárskeho regiónu Napa Valley. Dej sa odohráva na konci 70. rokov, na konci éry Hippie – takže si predstavte zvonové nohavice, go-go čižmy či Volkswagen Beatle. Na pozadí zamotanej rodinnej drámy prebieha čarovný príbeh, ktorý odporúčam pozerať s pohárikom dobrého vína.
V roku 1976 mal svet vína na mape jednu krajinu – Francúzsko. Kalifornčania vyrábali v tichosti dobré vína, ktoré si nikto dovtedy nevšimol. Kým sa britský majiteľ vinotéky a someliér Steven Spurrier (Alan Rickman) žijúci v Paríži nerozhodne vycestovať do Napy, aby otestoval kalifornské vína. Film sleduje, ako Spurrier narazí na Chateau Montelena a jej majiteľa Jima Barretta (Bill Pullman) a Barrettovho syna Boa (Chris Pine). Spurrier je šokovaný, keď objaví výnimočné Chardonnay z tohto vinárstva a ďalšie vynikajúce kalifornské vína z miestnach vinárstiev. Spurrier sa rozhodne zorganizovať súťaž – degustáciu na slepo známu z histórie ako „Judgement Of Paris“, ktorá predstavuje skutočný súboj medzi americkým a francúzskym vínom. Táto slepá degustácia spôsobí revolúciu vo vinárskom priemysle, keď v kategórii bielych vín zvíťazí Chardonay 1973 zo Chateau Montelena. Tento zlom prinesie úplne nový svet možností pre všetkých milovníkov vína.
Film je opäť pretkaný zaujímavými výrokmi o víne, ktoré sa stali známymi... Stephen Spurrier alias skvelý Alan Rickman hovorí: „Víno je slnečné svetlo, ktoré je zachytené vo vode." Alebo Gustavo (Freddy Rodriguez), pomocník vo vinohrade a výrobca vína: „Pestovanie hrozna je forma umenia a spracovanie jeho šťavy je náboženstvo, ktoré vyžaduje bolesť, túžbu a obete...“
Skutočnou hviezdou tohto filmu je prostredie. Natáčalo sa vo vinárstve Artesa v Nape. Neskutočná kamera postavená na majestátnych výhľadoch na okolie, vinice, čarovné línie pahorkov a kopcov. Je v tom niečo magické, čo sa pri sledovaní tohto filmu dotkne vašej duše...
Posledným z vydarených filmov, o ktorom vám chcem dnes napísať, je Uncorked (Nalejme si čistého vína, 2019, réžia: Prentice Penny). Spisovateľ a režisér Prentice Penny ponúka skromný, no nesmierne pútavý príbeh o mladom afroamerickom zamestnancovi vo vinotéke, ktorý si od života neželá nič iné, len stať sa „majstrom someliérom“ (Master Sommelier). Keďže ich je na celom svete len asi 230, ani tieto impozantné čísla ho v jeho snahe nedokážu zastaviť. Dokonca ani jeho otec, ktorý chce, aby prevzal rodinnú BBQ reštauráciu, ktorá sa dedí z generácie na generáciu.To je ústredná zápletka filmu, víťazného príbehu o snoch a o tom, čo je potrebné urobiť, aby ich človek dosiahol.
Elijah (Mamoudou Athie) je bystrý mladý muž, ktorý si obľúbil víno, pracuje vo vinotéke a miluje ohúriť zákazníkov svojimi znalosťami. Patrí k nim Tanya (Sasha Compere), s ktorou nadviaže romantický vzťah po tom, čo sa zdá, že ju očarili jeho ambície, aj to, ako vína spája s hip-hopovými umelcami. „Chardonnay je ako Jay-Z, Rizling je Drake, zatiaľ čo Pinot Grigio môže byť Kanye West“, vysvetľuje Elijah, čím si získava jej obdiv. Keď však na rodinnej večeri prezradí svoj sen stať sa majstrom someliérom, jeho otca Louisa (Courtney B. Vance) to nezaujme a nahnevá sa, že nechce kráčať v rodinných šľapajách. Jeho matka Sylvia (Niecy Nash) ho oveľa viac podporuje a povzbudzuje, aby sa venoval tomu, čo ho robí šťastným. Elijah sa zapíše do kurzu a začína jeho náročné štúdium, ale zároveň aj rodinná dráma.
Aby scény s vínom a degustáciami boli autentické, režisér získal pre film 2 významných someliérov – DLynn Proctora, známeho charizmatického odborníka na víno, ktorý sa objavil napr. aj v dokumente „Somm“ a nashvillského someliéra Ryana Radisha. Obaja usmerňovali a učili hlavných aktérov filmu a treba povedať, že scény degustácií či samotná someliérska skúška sú vo filme obzvlášť realistické. „Bolo to naozaj šialené a kopa memorovania“, hovorí Athie, predstaviteľ Elijaha, „je to porovnateľné s prácou lekára... bolo to nesmierne náročné.“
Penny vytvoril ľudský príbeh, ktorý neobchoduje so stereotypmi mladých černochov, ale zameriava sa na toho, kto chce dostať šancu a ísť svojou vlastnou cestou bez ohľadu na to, aké prekážky mu do cesty postaví rodina či spoločnosť. Zároveň vás prostredie aj téma filmu očaria autentickosťou práce someliéra... Tento film nie je predurčený na komerčný úspech, ale je to skutočný klenot.
Pozývam vás stráviť príjemný čas pri týchto neobyčajných príbehoch o víne a samozrejme s pohárikom dobrého vína v ruke. Iste vás naplnia aj novými vedomosťami, či radostnými pocitmi a zanechajú vo vás príjemnú náladu.